Programma 3 WERKEN

Deelprogramma 3.4 MOBILITEIT EN INFRASTRUCTUUR

Wat gaan we daarvoor doen?

In de onderstaande tabel zijn alle actiepunten voor de komende jaren, zoals die voortvloeien uit de bovenstaande activiteiten, opgenomen. Elke activiteit is nader toegelicht en is aangegeven in welk jaar dit wordt opgepakt.

Opdracht 

Gereed in

Rapportage

Uitvoeren gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum (GOW)

2021

Het project is grotendeels afgerond. De laatste restpunten worden in 2022 afgehandeld. Met het projectbureau (PB) Ooijen-Wanssum wordt in 2021 de eindafrekening en een projectevaluatie opgesteld. Voor een nadere toelichting hierop verwijzen we naar paragraaf H. Investeringen en majeure projecten waarin het project GOW uitgebreid wordt toegelicht.

Vorm, inhoud en uitvoering geven aan de Gebiedsagenda Via Venray en het Infraplan Via Venray

2024

Voor wat betreft het project N270 Via Venray fase 1 is in de planning vertraging ontstaan door de PAS problematiek en de heroverweging door de provincie op haar infraprojecten. Inmiddels is duidelijk dat de gevolgen voor de Via Venray N270 beperkt zijn en is uitwerking weer opgepakt. De benodigde bestemmingsplanprocedure voor dit project zal conform huidige planning voor de zomervakantie 2022 in procedure gaan. Realisatie van dit project start dan Q1 2023.
Voor het lokale gemeentelijke project "Oostverbinding Venray" zijn reeds de werkzaamheden opgestart om te komen tot een definitief ontwerp. Herziening van het bestemmingsplan loopt 2e helft van 2021. Daarna kan na aanbesteding worden uitgevoerd en realisatie starten (1e helft 2022).

Opwaarderen stationsomgeving (incl. moties 43, 113 en 138)

2023

Het schetsontwerp (SO) en het voorlopig ontwerp (VO) zijn in 2020 inmiddels afgerond. Op basis van het VO is een kostenraming gemaakt. In december 2020 is er een bestuurlijke toezegging gedaan vanuit de provincie voor een bijdrage van ca. € 2.175.000 ten behoeve van de realisatie van het project. Inmiddels is het definitief ontwerp (DO) voorgelegd aan de politiek, dorpsraden, omwonenden, NS, ProRail enz. De opmerkingen die zijn opgehaald worden zo veel mogelijk verwerkt in het DO zodat we dit ook definitief kunnen maken. Op basis van dit DO en de uitkomsten van de betreffende onderzoeken zal wederom een kostenraming worden opgesteld. Op basis van deze kostenraming kunnen we de dekking definitief gaan regelen, voor zover die nog niet rond is. De eerste werkzaamheden voor het bestek zijn inmiddels ook opgestart. Uitvoering is gepland in 2022/2023.

Opzetten flexibele parkeernormen

2022

De nieuwe normen moeten enerzijds duidelijk geven en anderzijds uitdagen om te komen met innovatieve oplossingen. Bijvoorbeeld gedeeld autogebruik en het stimuleren van fietsgebruik. Het eerste concept is gereed, maar vanwege de coronacrisis is extra inzet nodig en is afstemming met betrokkenen lastig te realiseren. Inmiddels is het overkoepelende gemeentelijk parkeerbeleidsplan 2011 – 2020 verlopen en is het noodzakelijk dat deze wordt herijkt en vanuit het nieuw op te stellen parkeerbeleidsplan worden strategische kaders mee gegeven voor de nieuwe parkeernormen. Hierdoor is de planning van dit beleidsstuk gewijzigd naar vaststelling begin 2023.

Introduceren “Elektrisch Deelvervoer"

2022

In 2021 hebben we opnieuw aanbesteed op (elektrisch)  deelvervoer. Deze aanbesteding heeft geleid tot de keuze voor het bedrijf Mobility Mixx als nieuwe partner voor het faciliteren van duurzaam deelvervoer (elektrische fietsen, auto’s en het openbare vervoer). In eerste instantie voor het maken van zakelijke km’s voor de medewerkers van de gemeenten (2021). De vervolgstap is dat de medewerkers ook privéritten kunnen gaan maken met de elektrische auto’s- en fietsen en het deelconcept verder uit te rollen onder burgers en bedrijven.

Ondersteunen uitbreiding elektrische oplaadpunten voor auto en fiets

2023

In 2020 zijn in Venray en de kerkdorpen openbare laadpalen geplaatst. Het streven vanuit gemeentelijke visie daarbij was om in ieder dorp en iedere wijk minimaal 1 openbare laadpaal te realiseren. Op het parkeerterrein Jerusalem worden  in 2021 laadpalen gerealiseerd voor o.a. het opladen van de elektrische deelauto’s.
In 2020 is meegedaan in de regionale aanbesteding (Noord-Brabant en Limburg) voor het plaatsen van laadpalen op strategische locaties. Begin 2021 is het plaatsingsvoorstel eerste fase (voor 20 palen), via een digitale behoefteonderzoek, geaccordeerd. Deze worden in 2021 geplaatst. In 2022 volgt plaatsingsvoorstel fase 2, wat ongeveer 90 palen zal omvatten. Realisatie is gepland in 2022 en 2023. Vattefall is in dit proces verantwoordelijk.

Deze pagina is gebouwd op 11/09/2021 14:39:41 met de export van 11/09/2021 13:25:15