Paragrafen

Paragraaf A. Lokale heffingen

4. Een overzicht op hoofdlijnen van de diverse heffingen

4a. Kostendekkende leges en rechten

In het BBV is opgenomen dat gemeenten verplicht zijn om, in hun begroting, per categorie van producten en diensten inzichtelijk te maken en welke kosten en opbrengsten aan de tarieven ten grondslag liggen. Ook moeten de gemeenten daarbij toelichten welke beleidskeuzes er bij de tarifering van de producten en diensten zijn gemaakt. Bijvoorbeeld of er kruissubsidiëring is tussen of binnen product categorieën.

Dit geldt voor de volgende leges, heffingen en rechten: afvalstoffenheffing, rioolheffing, rioolaansluitrecht, leges, marktgelden, havengelden en lijkbezorgingsrechten.
De overige belastingen, OZB, (water)verblijfsbelasting, reclamebelasting, BIZ Smakterheide en parkeerbelasting zijn algemene belastingen en gaan naar de algemene middelen van de gemeente en kunnen door de gemeente vrij besteed worden. De voorwaarden m.b.t. kostendekkendheid gelden hiervoor niet.

Omgevingswet
De invoeringsdatum van de inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging bouwen (WKB) is uitgesteld naar 1 juli 2022. Deze wetten hebben ook ingrijpende gevolgen voor de leges. Zo mogen er na de inwerkingtreding van de Omgevingswet leges geheven worden op milieubelastende activiteiten en vervallen er door de invoering van de WKB leges(inkomsten). Door de datum van invoering (halverwege het begrotingsjaar), de keuzes die nog gemaakt moeten worden en het feit dat nog niet zeker is welke leges(inkomsten) komen te vervallen door invoering van de beide wetten zijn de (financiële) gevolgen nog niet volledig duidelijk. In de aanloop naar de nieuwe invoeringsdatum zullen de structurele kosteneffecten inzichtelijk gemaakt worden en zal een nieuwe legesverordening worden voorgelegd.
De cijfers die in de begroting zijn opgenomen zijn nog gebaseerd op de ‘oude’ situatie, de (financiële) gevolgen zullen, voor zover van toepassing, in de begroting verwerkt worden n.a.v. de vaststelling van de nieuwe legesverordening.

Afvalstoffenheffing

Voor zover we nu kunnen overzien zal de totale afvalstoffenheffing (basistarief + variabel tarief) voor een gemiddeld Venray’s huishouden, in 2022 stijgen met € 20,70 oftewel 9%. Net als in eerdere jaren is hierbij uitgegaan van 7 ledigingen restafval (140 liter minicontainer) op jaarbasis. Indien dit huishouden door de nieuwe manier van afval inzamelen in 2022 meer afval gaat scheiden en bijvoorbeeld nog maar 6 keer per jaar restafval (140 liter minicontainer) aanbiedt, zou de totale afvalstoffenheffing voor dit huishouden maar € 11,33, oftewel 5%, stijgen.

Desalniettemin hebben we in de afvalbegroting 2022 te maken met een aantal kostenstijgingen ten opzichte van 2021. Dit was reeds voorzien en aangekondigd bij het raadsbesluit van 27 oktober 2020, waarbij de raad heeft ingestemd met een aantal verbeteringen in ons afvalbeheer. De wijzigingen in de afvalinzameling zullen ingaan op 1 maart 2022.
De grootste kostenstijging zit in de inzameling van GFT en PBD (plastic-, blik- en drankverpakkingen). Voor deze grondstoffen gaat het serviceniveau voor de burger dan ook flink omhoog. Omdat we verwachten dat hierdoor meer afval gescheiden zal worden en dus minder restafval zal worden aangeboden en ook een betere kwaliteit PBD, besparen we hiermee kosten in de verwerking van het afval. Verder zullen er (eenmalige) kosten moeten worden gemaakt voor het opruimen en afvoeren van de ondergrondse containers voor PBD uit de openbare ruimte.
Door een adviesbureau op het gebied van afval én communicatie is er voor de periode 2021-2022 een communicatieplan opgesteld ten behoeve van de verbeteringen in ons afvalbeheer. Het geraamde budget voor afvalcommunicatie is dan ook aanzienlijk hoger dan andere jaren.
Per 1 januari 2022 worden de acceptatiecriteria die de verwerker van ons PBD stelt strenger (landelijke afspraken) en mag er hierdoor nog maar 15% vervuiling in het PBD zitten. Dit wordt in de volgende jaren nog verder afgebouwd tot 10% in 2025. Dit is ook waarom we vanaf 1 maart 2022 het PBD huis-aan-huis en in transparante zakken zullen gaan ophalen; landelijke resultaten laten zien dat dit de beste kwaliteit PBD oplevert met de minste vervuiling. Omdat we het PBD in januari en februari nog via ondergrondse containers in zullen zamelen, houden we rekening met extra kosten door afkeur in deze maanden.
Verder laten steeds meer inwoners hun grof afval graag thuis ophalen (1x per maand mogelijk). De eigen bijdrage die hiervoor staat is niet toereikend, maar de kosten nemen hierdoor wel toe.

Tarieven afvalstoffenheffing

Basis voor de afvalstoffenheffing zijn de kostendekkende tarieven. Deze zijn vastgesteld op basis van begrote kosten voor het inzamelen van afval en de begrote kosten en opbrengsten voor het verwerken van afval. Afhankelijk van enkele lopende en nog uit te voeren aanbestedingen, zal de afvalbegroting voor 2022 mogelijk later nog moeten worden aangepast. De hieronder weergeven tarieven zijn nadrukkelijk dan ook concept-tarieven. De definitieve tarieven 2022 worden tijdens de raadsvergadering van 14 december 2021 voor vaststelling aangeboden en kunnen derhalve afwijken van de concept-tarieven:

Afvalstoffenheffing

2021

2022

% daling/stijging

Vast tarief

€ 141,24

€ 174,12

23%

Restafval

container van 40 ltr.

€ 2,63

€ 2,68

2%

container van 80 ltr.

€ 5,25

€ 5,36

2%

container van 140 ltr.

€ 9,19

€ 9,37

2%

container van 240 ltr.

€ 15,75

€ 16,07

2%

volume van 60 ltr ondergronds (tot 1 maart 2022

€ 3,39

€ 3,46

2%

volume van 60 ltr ondergronds (vanaf 1 maart 2022

€ 3,39

€ 4,02

19%

GFT-afval (tarieven tot 1 maart 2022, vanaf 1 maart € 0,-)

container van 25 ltr.

€ 0,80

€ 0,82

2%

container van 40 ltr.

€ 1,28

€ 1,30

2%

container van 80 ltr.

€ 2,56

€ 2,61

2%

container van 140 ltr.

€ 4,48

€ 4,57

2%

Berekening kostendekkendheid afvalstoffenheffing

Bedragen x € 1

Kosten incl. (omslag)rente excl. kwijtscheldingen

-4.155.293

Kosten kwijtscheldingen

-114.541

Kosten uitvoering kwijtscheldingen

-24.538

Inkomsten excl. heffingen

393.762

Mutatie voorziening egalisatie afvalstoffenheffing

7.000

Netto kosten

-3.893.610

Toe te rekenen kosten:

Overhead incl. (omslag)rente

-331.000

BTW

-651.972

Totale kosten

-4.876.582

Opbrengst heffingen: vastrecht

3.228.603

Opbrengst heffingen: variabel recht

1.647.979

Netto opbrengst heffingen

4.876.582

Onttrekking voorziening egalisatie afvalstoffenheffing

0

(verrekend als korting op vastrecht)

Totale opbrengst heffingen

4.876.582

Dekking

100%

Rioolheffing en riolering

In het navolgende overzicht zijn de voorlopige tarieven voor de rioolheffing 2022 opgenomen. Deze tarieven zijn 1,7% hoger dan de tarieven in 2021. Dit zijn de voorlopige getallen. Met het opstellen van het nieuwe GRP 2022-2025 zullen de definitieve bedragen bekend worden. Het nieuwe GRP zal, als de werkzaamheden volgens planning verlopen, door de raad in 2021 nog worden behandeld.

De definitieve tarieven voor het belastingjaar 2022 worden in de raadsvergadering van 14 december 2021 vastgesteld.

Tarieven Rioolheffing en riolering

 (Bedragen x €1)

eigenaar / gebruik

niet afgekoppeld

niet afgekoppeld

afgekoppeld

afgekoppeld

2021

2022

2021

2022

basisheffing vastrecht rioolheffing

Eig.

€ 90,96

€ 92,50

€ 90,96

€ 92,50

afvoerrecht afvalwater méérpersoonshuishouden (woning)

Gebr.

€ 122,79

€ 124,88

€ 122,79

€ 124,88

afvoerrecht afvalwater éénpersoonshuishouden (woning)

Gebr.

€ 61,40

€ 62,44

€ 61,40

€ 62,44

afvoerrecht afvalwater per eenheid van 250 m³ (niet woning)

Gebr.

€ 122,79

€ 124,88

€ 122,79

€ 124,88

afvoer hemelwater woningen

Eig.

€ 13,65

€ 13,88

€ 0,00

€ 0,00

afvoer hemelwater niet-woning per eenheid van 200 m²

Eig.

€ 13,65

€ 13,88

€ 0,00

€ 0,00

De gemeente Venray heeft een rioolheffing om de kosten van de riolering, gedefinieerd in de drie zorgplichten (hemelwater, grondwater en afvalwater), te kunnen betalen. Uit deze rioolheffing moeten alle kosten voor de riolering kunnen worden betaald, zonder een bijdrage van de algemene middelen aan het product riolering. Eventuele tekorten of overschotten worden door middel van de voorziening egalisatie riolering over de jaren uitgemiddeld. Voor 2022 kan de volgende tabel voor de totale inkomsten en uitgaven worden opgesteld.

Berekening kostendekkendheid rioolheffing

Bedragen x € 1

Kosten incl. (omslag)rente exclusief kwijtscheldingen

-2.849.861

Kosten kwijtscheldingen

-76.546

Kosten uitvoering kwijtscheldingen

-21.177

Inkomsten excl.heffingen

22.304

Mutatie voorziening egalisatie riolering

-786.970

Netto kosten

-3.712.250

Toe te rekenen kosten:

Overhead incl. (omslag)rente

-349.122

BTW

-385.112

Totale kosten

-4.446.484

Eigenaar

Gebruiker

49%

51%

Totale kosten gesplitst

-4.446.484

-2.174.484

-2.272.000

Opbrengst heffingen

4.446.484

2.174.484

2.272.000

Dekking

100%

100%

100%

Rioolaansluitrecht

De kosten voor het maken van een rioolaansluiting zijn afhankelijk van onder andere de diameter, de lengte van de leiding en of het onder vrijverval of via drukriolering kan worden geloosd. Deze kosten worden volgens een vaste verrekening doorberekend aan de aanvrager van de aansluiting. Voor de begroting 2022 wordt gerekend met een verhoging van de tarieven uit 2021 met 1,7%. Dit is overeenkomstig het GRP 2018-2021. De tarieven mogen maximaal kostendekkend zijn, maar zijn dat nu niet. Dit wordt veroorzaakt door de BTW.

De definitieve tarieven voor het belastingjaar 2022 worden in de raadsvergadering van 14 december 2021 vastgesteld.

Berekening kostendekkendheid rioolaansluitrecht

Bedragen x € 1,-

Kosten incl. (omslag)rente

-36.200

Inkomsten excl.heffingen

0

Netto kosten

-36.200

Toe te rekenen kosten:

Overhead incl. (omslag)rente

0

BTW

-7.602

Totale kosten

-43.802

Opbrengst heffingen

36.223

Dekking

83%

Leges

Leges zijn verschuldigd voor verstrekte diensten en worden geheven om de verschillende taken te bekostigen. Bijvoorbeeld het in behandeling nemen van een aanvraag voor een paspoort of rijbewijs. Ook zijn er leges verschuldigd voor het in behandeling nemen van een omgevingsvergunning, een evenementenvergunning of een drank- en horecavergunning.
De opbrengsten uit de heffing van leges worden gebruikt om de kwaliteit van de verstrekking te waarborgen en om personeels-, huisvesting- en materiaalkosten te dekken. De opbrengst uit de leges mag de totale kosten niet overtreffen.
Per hoofdstuk/titel van de legesverordening worden de lasten (directe lasten + overhead + btw) en de totale inkomsten weergegeven. Ook de mate van kostendekkendheid (in %) is opgenomen.

Leges verordening (x € 1 )

Lasten taakvelden

Overhead

Totale lasten

Andere inkomsten

Leges

Totale baten

Kosten-dekkendheid

Titel 1 Algemene dienstverlening

1.1 Burgerlijke Stand

134.250

87.960

222.211

0

31.267

31.267

14%

1.2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

235.588

155.247

390.835

0

118.841

118.841

30%

1.3 Rijbewijzen

142.097

70.523

212.620

0

133.037

133.037

68%

1.4 GBA

158.376

119.696

278.072

0

15.818

15.818

6%

1.5 Naturalisatie

76.693

19.155

95.847

0

34.736

34.736

0

1.6 Wet bescherming persoonsgegevens

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

1.7 Bestuursstukken

0

0

0

0

0

0

0%

1.8 Vastgoedinformatie

0

0

0

0

0

0

0%

1.9 Overige publiekszaken

94.929

49.608

144.536

0

24.228

24.221

17%

1.10 Reproductiekosten

0

0

0

0

0

0

0%

1.11 Huisvestingswet

Gratis

Gratis

Gratis

Gratis

Gratis

Gratis

n.v.t.

1.12 Leegstandwet

Gratis

Gratis

Gratis

Gratis

Gratis

Gratis

n.v.t.

1.13 Gemeentegarantie

0

0

0

0

0

0

0%

1.14 Winkeltijdenwet

0

0

0

0

0

0

0%

1.15 Kansspelen

0

0

0

0

0

0

0%

1.16 Telecommunicatie

0

0

0

0

0

0

0%

1.17 Verkeer en vervoer

0

0

0

0

0

0

0%

1.18 Diversen

0

0

0

0

0

0

0%

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning

2.2 Vooroverleg / beoordelen
concept omgevings- vergunningsaanvraag

127.981

80.336

208.318

0

33.195

33.195

16%

2.3-2.6 Omgevings-vergunning

467.567

366.754

834.321

0

930.076

930.076

114%

2.7 Wijziging
omgevings-vergunning agv wijziging project

0

0

0

0

0

0

0%

2.8 Bestemmings-wijzigingen zonder activiteiten

0

0

0

0

0

0

0%

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

3.1 Horeca

77.397

66.022

143.419

0

14.643

14.643

10%

3.2 Evenementen

82.902

70.723

153.625

0

7.171

7.171

5%

3.3 (Markt) Standplaatsen

0

0

0

0

0

0

0%

3.4 Huisvestingswet

gratis

gratis

gratis

gratis

gratis

gratis

gratis

3.5 Sexbedrijven

0

0

0

0

0

0

0%

3.6 Open vuur

0

0

0

0

0

0

0%

3.7 Brandbeveiliging

11.212

9.990

21.202

0

8.892

8.892

42%

3.8 Muziekvergunning

0

0

0

0

0

0

0%

3.9 Kinderopvang

4.012

568

4.580

0

3.462

3.462

76%

3.10 Overige

0

0

0

0

0

0

0%

TOTAAL

1.613.004

1.096.581

2.709.585

0

1.355.366

1.355.359

50%

Marktgelden

Elke standplaatshouder op de markt dient jaarlijks marktgeld te betalen. Hiervoor worden onder meer de kramen, stroom, schoonmaak en verkeersmaatregelen gerealiseerd, alsmede de inzet van de marktmeester. De hoogte van het marktgeld wordt berekend aan de hand van strekkende meters van de kramen. Het marktgeld wordt verhoogd als er stroom wordt afgenomen, afhankelijk van de capaciteit van de aansluiting. Uitgangspunt is dat de tarieven in 2022 stijgen met het inflatiepercentage van 1,4%. De definitieve tarieven voor het belastingjaar 2022 worden in de raadsvergadering van 14 december 2021 vastgesteld.

Havengelden

Elk schip dat de industriehaven van Wanssum aandoet (liggen of laden/lossen) is havengeld verschuldigd. De hoogte van dit havengeld is afhankelijk van de omvang van het schip (tonnen laadvermogen of aantal standaard containers). Dit is vastgelegd in de havengeldverordening. Deze verordening wordt elk jaar geactualiseerd.
Met de opbrengst van het havengeld worden de voorzieningen in de haven beheerd en onderhouden. De tarieven mogen maximaal kostendekkend zijn, maar uit concurrentie overwegingen zijn ze dat nu niet. Om het tekort te dekken wordt gebruik gemaakt van de voorziening egalisatie industriehaven.

Berekening kostendekkendheid havengelden

Bedragen x € 1,-

Kosten incl. (omslag)rente

-324.848

Inkomsten excl.heffingen

0

Mutatie voorziening egalisatie industriehaven

53.550

Netto kosten

-271.298

Toe te rekenen kosten:

Overhead incl. (omslag)rente

-24.937

BTW

0

Totale kosten

-296.235

Opbrengst heffingen

296.235

Dekking

100%

Lijkbezorgingsrechten

Venray heeft één gemeentelijke begraafplaats: Boschhuizen. Voor het gebruik van deze begraafplaats worden begraafrechten geheven. Er zijn verschillende tarieven. Zo betaalt men bijvoorbeeld voor het recht op een eigen graf voor een bepaalde periode, het bijzetten van urnen en asbussen of het verstrooien van as. In Venray zijn de legestarieven voor de kosten van begraven in 2020 onderzocht en kostendekkend gemaakt met ingang van 1-1-2021. Vanwege specifieke regelgeving en omstandigheden is de totale exploitatie van de begraafplaats niet kostendekkend.
Beleid/uitgangspunten algemene begraafplaats
Sinds 1972 heeft Venray een algemene begraafplaats. In 1973 en 1974 zijn hier de graven van de Petrus Banden Kerk (katholieke begraafplaats) naar over gebracht. Dit is het begin geweest van de algemene begraafplaats. De graven van de kerk zijn geplaatst in het zogenaamde vak O. Dit vak heeft een aparte status binnen de begraafplaats. Het college van burgemeester en wethouders heeft op 26 juni 2018 de notitie ontwikkeling vak O Begraafplaats Boschhuizen vastgesteld. In deze notitie is besloten om vanaf 26 juni 2018 geen leges meer te heffen over de bestaande graven in vak O. Ook is besloten dat er geen (bij)begravingen, dan wel (bij)plaatsingen van urnen worden toegestaan.  

Leges verordening (x € 1 )

Lasten taakvelden

Overhead

Totale lasten

Andere inkomsten

Leges

Totale baten

Kosten-dekkendheid

Begraafplaatsen

€ 173.809

€ 11.410

€ 185.219

€ -

€ 19.419

€ 19.419

10%

4b. Algemene belastingen

Onroerendezaakbelastingen (OZB)

Iedere eigenaar van een onroerende zaak, zoals een woning of niet-woning is belastingplichtig in het kader van de OZB. Een gebruiker van een onroerende zaak zijnde niet-woning is ook belastingplichtig in het kader van de OZB. Dit met uitzondering van het woondeel van een niet-woning. De definitieve tarieven OZB voor het belastingjaar 2022 worden in de raadsvergadering 14 december 2021 vastgesteld.

lnflatiecorrectie OZB
In het coalitieakkoord 2018-2022 is vastgelegd dat als uitgangspunt voor de OZB de jaarlijkse inflatiecorrectie wordt gekozen. In de begroting 2022 tot en met 2025 is het inflatiepercentage toegepast.

In de begroting 2021 – 2025 is voor 2021 een inflatiepercentage van 1,8% opgenomen. Voor de begroting 2022 hanteren we 1,40% en voor de jaren 2023 t/m 2026 bedraagt het percentage 1,50%.

Voorlopige belastingdruk 2022 (=OZB+afval+riool)

Op basis van de geldende uitgangspunten bedraagt de voorlopige gemiddelde lastendruk (voor een huishouden van twee of meer personen, die eigenaar en gebruiker zijn van een woning) voor 2022 € 811,22. Dit betekent dat de lastendruk 2022 (=OZB+afval+riool) stijgt ten op van 2021 met 3,74%.

2021 (verwachte waarde oktober 2020)

2021 (waarde per juni 2021)

2022 (geprognotiseerde waarde)

%

WOZ-waarde [1]

240.800

242.451

264.272

9,00%

OZB [2]

333,27

335,55

340,25

1,40%

Rioolheffing [3]

227,40

227,40

231,26

1,70%

Afvalstoffenheffing [4]

219,01

219,01

239,71

9,45%

Totale belastingdruk

779,68

781,96

811,22

3,74%

[1] De prognose is dat de gemiddelde WOZ-waarde van de woningen met ongeveer 9% stijgt. Doordat de totale OZB opbrengst toeneemt met 1,4% (=inflatiepercentage) kan het OZB tarief aangepast worden naar beneden met 7,6%. De herwaardering 2022, naar de waardepeildatum 1 januari 2021 wordt in januari 2022 geheel afgerond.

[2] De WOZ-waarden worden d.m.v. een WOZ-beschikking begin 2022 definitief bekendgemaakt. WOZ-waarden worden naar beneden afgerond op duizend.

[3] Uitgangspunt is een meerpersoonshuishouden en het pand is niet afgekoppeld van het gemeentelijk rioleringsstelsel.

[4] Voor 2022 is uitgegaan van een vast tarief vermeerderd met 7 containers 140 liter restafval.

(Water)verblijfsbelasting

Belast is een overnachting in vakantieonderkomens, mobiele kampeeronderkomens, niet-beroeps-matig verhuurde ruimten, vaste standplaatsen en logiesverblijven. De aanslag verblijfsbelasting wordt opgelegd aan de hotelier, pensionhouder, campinghouder etc., maar ook op locaties waar buitenlandse werknemers verblijven. De toeristen zelf ontvangen geen aanslag, maar zien het bedrag meestal wel op de rekening.

De stijging van het tarief wordt pas doorgevoerd, zodra het tarief afgerond kan worden op 5 cent. Uit onderstaande tabel blijkt dat het tarief voor de verblijfsbelasting 2022 wordt verhoogd naar een bedrag van € 1,30.

2021

2022

2023

2024

2025

2026

inflatiepercentage

1,40%

1,50%

1,50%

1,50%

1,50%

berekend tarief

1,29

1,31

1,33

1,35

1,37

1,39

werkelijk tarief

1,25

1,30

1,30

1,35

1,35

1,35

Parkeerbelasting

Parkeerbelasting geldt voor de afgesloten terreinen Blekersveld, Raadhuisstraat en de parkeergarage. Voorgesteld wordt de tarieven te handhaven. De definitieve tarieven voor het belastingjaar 2022 worden in de raadsvergadering van 14 december 2021 voor vaststelling aangeboden.

Reclamebelasting

De reclamebelasting is van toepassing binnen het centrumgebied van de gemeente Venray. De belasting wordt geheven ter zake van openbare aankondigingen (reclame-uitingen) zichtbaar vanaf de openbare weg. De gemeente int deze belasting en maakt deze vervolgens, onder inhouding van de inningskosten, over naar de ondernemersvereniging Venray Centraal. Naar verwachting zullen de tarieven de komende jaren gelijk blijven. De definitieve vaststelling van deze tarieven moet echter nog plaatsvinden tijdens de najaarsvergadering van de ondernemersvereniging Venray Centraal.

 Bedragen x €1

2021

2022

voor een reclameobject met een oppervlakte tot 0,5 m²:

475

475

voor een reclameobject met een oppervlakte van 0,5 m² tot 2,5 m²:

600

600

voor een reclameobject met een oppervlakte van 2,5 m² tot 5 m²:

675

675

voor een reclameobject met een oppervlakte van 5 m² tot 10 m²:

750

750

voor een reclameobject met een oppervlakte vanaf 10 m²:

825

825

BIZ-Smakterheide

Op grond van de Bedrijven–Investerings-Zones (BIZ) is het mogelijk om binnen een nader af te bakenen gebied (zoals een bedrijventerrein) alle ondernemers gezamenlijk mee te laten betalen aan de kwaliteitsverbetering van de bedrijfsomgeving. Daarbij gaat het dan om activiteiten gericht op het bevorderen van de veiligheid en ruimtelijke kwaliteit binnen het betreffend gebied. Hiermee wordt het “freeriders” gedrag voorkomen. De gemeente int de jaarlijkse bijdragen en betaalt deze, onder inhouding van de inningskosten, uit aan de Ondernemersvereniging Smakterheide.

Naar verwachting zullen de tarieven de komende jaren gelijk blijven. De definitieve vaststelling van deze tarieven moet echter nog plaatsvinden tijdens de najaarsvergadering van de ondernemersvereniging Smakterheide (BIZ).

 Bedragen x €1

2021

2022

WOZ-waarde lager dan € 250.000

250

250

WOZ-waarde vanaf € 250.000 en lager dan € 1.000.000

500

500

WOZ-waarde vanaf € 1.000.000 en lager dan € 5.000.000

1000

1000

WOZ-waarde vanaf € 5.000.000

1500

1500

Deze pagina is gebouwd op 11/09/2021 14:39:41 met de export van 11/09/2021 13:25:15