Paragrafen

Paragraaf D. Financiering

4. Renterisico

In de Wet fido zijn een kasgeldlimiet (korte schuld) en een renterisiconorm (lange schuld) opgenomen, ten einde de invloed van (externe) rentewijzigingen op de financiële resultaten te beperken.

Kasgeldlimiet

De kasgeldlimiet is de norm voor het maximum bedrag waarbinnen de gemeente haar bedrijfs-voering met kortlopende gelden (met een rentetypische looptijd tot 1 jaar) mag financieren en bedraagt 8,5% van het begrotingstotaal
Indien in drie achtereenvolgende kwartalen de kasgeldlimiet overschreden zou worden dient de gemeente de drie betreffende kwartaalrapportages aan de toezichthouder toe te zenden, met daarbij een plan om weer te voldoen aan de kasgeldlimiet.  
De kasgeldlimiet is in de laatste twee kwartalen van 2020 en in de eerste twee kwartalen van 2021 niet overschreden. Dit betekent dat geen (overmatig) risico is gelopen op korte financieringen.
In het onderstaande overzicht is de kasgeldlimietberekening zichtbaar voor het derde kwartaal 2020 tot en met het tweede kwartaal 2021. Dit overzicht is op verzoek van de provincie Limburg opgenomen.   

x € 1.000

Kasgeldlimiet 2021
(Bedragen x € 1.000,-)

1) Berekening kasgeldlimiet 2021:

Begrotingstotaal

131.667

Relevant percentage

8,50%

Kasgeldlimiet

11.192

Kasgeldlimiet 3e kwartaal 2020 t/m 2e kwartaal 2021

3e kwartaal

4e kwartaal

1e kwartaal

2e kwartaal

2020

2020

2021

2021

Vlottende schuld (2)

22.445

10.424

14.048

9.518

Vlottende middelen (3)

22.459

7.763

6.208

18.579

Saldo (4) (=(2)-(3))

-14

2.661

7.840

-9.061

Kasgeldlimiet (1)

10.772

10.772

11.192

11.192

Ruimte (+) / Tekort (-)

10.786

8.111

3.352

20.253

Risiconorm

De renterisiconorm heeft tot doel het beheersen van renterisico’s op de vaste schuld door o.a. het aanbrengen van spreiding in de looptijden in de leningenportefeuille en daardoor een stabiele rentelast te bewerkstelligen. In overeenstemming met de Wet fido wordt het renterisico in onderstaand overzicht voor de komende 4 jaar bepaald, terwijl de renterisiconorm alleen betrekking heeft op het totaal van de begroting van het komende jaar:

x € 1.000

Renterisico

2022

2023

2024

2025

Renteherzieningen

0

0

0

0

Aflossingen

5.208

5.629

6.089

5.749

Renterisico

5.208

5.629

6.089

5.749

Berekening renterisiconorm

Begrotingstotaal

130.583

137.138

137.849

139.374

Percentage cf. regeling

20%

20%

20%

20%

Renterisiconorm

26.117

27.428

27.570

27.875

Toetsing renterisico aan de norm

Renterisico

5.208

5.629

6.089

5.749

Renterisiconorm

26.117

27.428

27.570

27.875

Ruimte binnen renterisconorm

20.908

21.798

21.481

22.126

De conclusie is dat de renterisiconorm niet wordt overschreden. Er wordt geen renterisico gelopen.

Kredietrisico

Kredietrisico op leningen en beleggingen

In onderstaand overzicht zijn de leningen verwerkt die door de gemeente zijn verstrekt en de beleggingen. Voor wat betreft de beleggingen is gehandeld in overeenstemming met de Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden, ook wel Ruddo genoemd.

x € 1.000

Leningen en beleggingen

Verwachte stand per

Risicogroep

1-1-2022

31-12-2022

% per eind 2022

Woningcorporaties met garantie WSW

6.060

5.565

38,2%

Staatsleningen (eurozone)

525

525

3,6%

Startersleningen

1.544

1.544

10,6%

Overige toegestane instellingen volgens Treasurystatuut

6.945

6.945

47,6%

Totaal

15.074

14.578

100%

Staatsleningen

Als gevolg van het in 2013 ingevoerde verplichte schatkistbankieren lopen de beleggingen elk jaar af omdat ze alleen nog mogen worden herbelegd in het kader van de publieke taak. Het merendeel van de resterende beleggingen € 500.000 lopen af in 2025.

Overige toegestane instellingen

Onder de Overige toegestane instellingen is een lening u/g ad € 5,25 miljoen aan BV Ontwikkel-bedrijf Greenport Venlo opgenomen.

Kredietrisico op garanties

Garanties kunnen op twee manieren voor komen:

  1. Directe garanties.
  2. Achtervang.

Ad 1. Bij directe garanties staat de gemeente tegenover geldgevers borg voor de betaling van rente en aflossing op langlopende geldleningen die zijn aangetrokken door lokale organisaties, instellingen of verenigingen die veelal activiteiten verzorgen welke in het verlengde liggen van de gemeentelijke publieke taak.
In 2017 heeft de gemeente zich garant gesteld voor een 2-tal leningen aan Glasweb Venray. Voor één lening wordt, om te voldoen aan marktconformiteit, een z.g. safe-harbourpremie (opslagrente) in rekening gebracht. Ten einde het risico op een eventueel verlies op deze garantstelling terug te brengen wordt de ontvangen premie niet ten gunste van de exploitatie gebracht maar toegevoegd aan de bestemmingsreserve Garantstelling lening GWV grijs-zwart BV.

Ad 2. Achtervang betekent dat de gemeente, al dan niet samen met het Rijk, een rol speelt binnen de zekerheidsstructuur van een waarborgfonds, bijvoorbeeld de Stichting Waarborgfonds Sociale Woningbouw. Door deze structuur kunnen instellingen die bij een waarborgfonds zijn aangesloten tegen de laagste rente lenen. Mede vanwege de strenge toetsingscriteria en periodieke toetsing door het fonds, maar ook door de Autoriteit Woningcorporaties, loopt de gemeente Venray hierbij een veel lager risico dan bij directe borgstellingen.
Gemeente Venray staat voor € 72 miljoen (incl. budget t/m 2022 € 10 mln.) garant voor leningen die zijn aangegaan door Wonen Limburg. Het Centraal Fonds Volkshuisvesting (CFV) houdt namens het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties toezicht op het financiële reilen en zeilen van woningcorporaties. Het financiële toezicht valt onder de Autoriteit Woningcorporaties (AW). Deze AW doet risicogericht onderzoek op een zestal toezichtterreinen, die van invloed zijn op de financiële continuïteit.
Voor wat betreft de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) namen het Rijk en de gemeente tot en met 2010 een achtervangpositie in van elk 50%; voor Venray betekent dit dat eind 2022 voor een bedrag van € 87 miljoen garant wordt gestaan. Vanaf 2011 neemt het Rijk de achtervang voor 100% voor haar rekening voor garanties afgegeven vanaf 1 januari 2011. De achtervangpositie van gemeenten voor bestaande NHG hypotheken blijft bestaan. Tot en met medio 2021 is de gemeente Venray niet aangesproken voor verliezen.
Het totaalbedrag dat door de gemeente via garantstellingen is gewaarborgd bedraagt per eind 2022 naar verwachting rond € 175 miljoen en is naar soort als volgt onderverdeeld:

x € 1.000

Geldnemer

Geldgever

Waarborg

Hoofdsom

Restant lening

Door de gemeen-

Percentage

31-12-2022

te gewaarborgd

Stichting Wonen Limburg

Diverse

50%

176.271

139.401

69.700

Idem

Idem

100%

11.250

2.586

2.586

Totaal Stichting Wonen Limburg

187.522

141.987

72.287

Overige woningcorporaties

Diverse

50%

8.175

7.875

3.938

Overige particuliere woningbouw

Prov. Limburg

50%

855

681

341

Totaal woningbouw

196.552

150.544

76.565

Stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs

BNG

100%

3.176

2.619

2.619

Bibliotheken

Diverse

100%

353

71

71

Sportverenigingen

Diverse

50%/100%

720

518

310

Sociaal-culturele instellingen

Diverse

100%

760

598

598

Volume overige

Diverse

50%/100%

-

800

600

Glasweb Venray

BNG

100%

8.469

8.101

8.101

Achtervang Nationale Hypotheek Garantie

Diverse

50%

215.000

173.000

86.500

Totaal overige

228.479

185.706

98.798

Totaal generaal

425.030

336.250

175.364

Deze pagina is gebouwd op 11/09/2021 14:39:41 met de export van 11/09/2021 13:25:15