BIJLAGE 2. MUIP-AANVRAGEN TOTAAL OVERZICHT | ||||||||||||
Programma | Deelprogramma | Omschrijving | Categorie | Exploitatielasten | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x 1 € | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||||
Leven | DP1.2 | Voorzieningen | Gemeenschapshuis Oirlo | Speerpunten collegeprogramma | 321.318 | 24.902 | 24.420 | 23.938 | ||||
kapitaallasten | -13.477 | -13.882 | -14.298 | |||||||||
lagere storting onderhoudsvoorziening | 11.425 | 10.538 | 9.640 | |||||||||
Totaal | ||||||||||||
Noodlokalen Focus-Spectrum | Speerpunten collegeprogramma | 25.863 | ||||||||||
Totaal Leven | 321.318 | 0 | 0 | 0 | 25.863 | 11.425 | 10.538 | 9.640 |
Programma | Deelprogramma | Omschrijving | Categorie | Exploitatielasten | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x 1 € | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||||
Wonen | DP2.2 | Woonomgeving | Vervanging bomen Grote Markt en Bleek | Vervangings- | 179.000 | |||||||
Vervangen speeltoestellen | Vervangings- | 308.000 | ||||||||||
Aanplant boom rotonde Paterskerk | Vervangings- | 22.500 | ||||||||||
Totaal Wonen | 0 | 0 | 0 | 308.000 | 201.500 | 0 | 0 | 0 |
Programma | Deelprogramma | Omschrijving | Categorie | Exploitatielasten | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x 1 € | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||||
Werken | ||||||||||||
DP3.2 | Economische ontwikkeling | Grondbedrijf | Bestaand beleid | |||||||||
exploitatie lasten | 6.678.454 | 386.485 | 1.049.160 | 368.702 | ||||||||
exploitatie baten | -5.311.339 | -1.161.526 | -683.503 | -559.155 | ||||||||
mutatie boekwaarden | -1.367.115 | 775.041 | -365.657 | 190.453 | ||||||||
Totaal | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
DP3.4 | Mobiliteit en infrastructuur | Upgrade Stationsomgeving | Speerpunten Collegeprogramma | 640.000 | 49.600 | 48.640 | 47.680 | |||||
Gladheidsbestrijding | Bestaand beleid | 105.000 | 115.000 | 117.300 | 119.646 | |||||||
Meelift budget | Bestaand beleid | 211.446 | ||||||||||
Mobiliteit Via Venray | Bestaand beleid | 65.000 | 0 | 200.000 | 0 | 5.038 | 4.940 | 20.343 | ||||
Programmabureau Trendsportal | Speerpunten Collegeprogramma | 42.000 | 42.000 | 42.000 | 42.000 | |||||||
Mobiliteit en Infrastructuur | Bestaand beleid | |||||||||||
Derde Ring Venray | 250.000 | |||||||||||
Netwerkennota | 500.000 | |||||||||||
Subtotaal | 750.000 | |||||||||||
Totaal Werken | 705.000 | 0 | 200.000 | 961.446 | 147.000 | 211.638 | 212.880 | 229.669 |
Besturen | DP4.1 | Bestuur | Regiodeal en Investeringsagenda | Regiodeal | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
602.500 | 602.500 | |||||||||||
DP4.2 | Duurzaamheid | Vervanging BOA auto | Vervangings- | 10.000 | 10.170 | 10.343 | 10.519 | |||||
DP4.3 | Dienstverlening en Bedrijfsvoering | Contractmanagement | Vervangings- | 10.000 | 10.000 | 10.000 | ||||||
Digitalisering bouwdossiers en online presentatie | Vervangings- | 30.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | ||||||
Hostingkosten | 0 | 8.625 | 8.344 | 8.063 | ||||||||
subtotaal | 6.000 | 14.625 | 14.344 | 14.063 | ||||||||
Aanvragen formatie uitbreiding en frictiebudget | Bestaand beleid | 250.000 | 250.000 | 250.000 | 250.000 | |||||||
1.100.000 | 800.000 | 400.000 | ||||||||||
Financieel pakket | Vervangings- | 75.000 | 25.000 | |||||||||
Totaal Besturen | 30.000 | 0 | 0 | 0 | 2.043.500 | 1.712.295 | 684.687 | 284.582 | ||||
Totaal programma´s | TOTAAL | 1.056.318 | 0 | 200.000 | 1.269.446 | 2.417.863 | 1.935.358 | 908.105 | 523.891 |
Gemeenschapshuis Oirlo
Het projectplan voor De Linde is gereed en is ter beoordeling naar het college gestuurd. Het college komt met een raadsvoorstel over de realisatie van het projectplan inclusief de overdracht van De Linde. De dorpswerkgroep laat in het projectplan een verhoogde investeringsopzet zien t.o.v. het ondernemingsplan uit 2015. Dit heeft te maken met duurzaam- en toegankelijkheidseisen, indexering bouwkosten, invulling van PM-posten (pro memorie), verhoging post onvoorzien en architect- en legeskosten. De hogere investeringsopzet leidt er toe dat er een hogere bijdrage van de gemeente wordt gevraagd. Er is nu € 733.333 gereserveerd binnen het raamkrediet Schoon door de poort. De geactualiseerde gevraagde bijdrage van de gemeente bedraagt € 1.054.651. Het betreft dus een verhoging van € 321.318 t.o.v. de reeds in de begroting opgenomen bijdrage. Door dat in het projectplan is voorzien dat het gebouw in eigendom overgaat naar de stichting de Linde, en zij daarmee zelfstandig het onderhoud en beheer op zich gaat nemen, vervallen de hiervoor gereserveerde onderhoudsbudgetten bij de gemeente. Deze vrijvallende middelen worden gebruikt ter gedeeltelijke dekking van deze investering.
Noodlokalen Focus-Spectrum
Op dit moment staan er noodunits bij de scholen Focus en Spectrum omdat deze scholen in het huidige gebouw te weinig ruimte hebben. De afspraken over de bekostiging van deze noodlokalen lopen tot 18 september 2021. De (ver)nieuwbouw van speciaal (basis) onderwijs Focus/Spectrum heeft binnen het huidige IHP de hoogste prioriteit. Er is echter nog geen zicht op een definitief toekomstig scenario. Nu nieuwe huisvesting voor deze scholen langer op zich laat wachten, weten we dat deze noodlokalen verlengd moeten worden. Een reële inschatting is dat deze nog gedurende geheel 2022 nodig zullen zijn.
We hebben als gemeente een wettelijke plicht om adequate huisvesting voor alle scholen (primair onderwijs en voortgezet onderwijs) te bieden. Wanneer er sprake is van ruimtegebrek kan dit ook worden opgelost door leegstaande lokalen bij andere scholen ter beschikking te stellen. Hierover is in het verleden gesproken met de schoolbesturen SPOVenray en OG Buitengewoon. Omdat deze oplossing niet de voorkeur had van de schoolbesturen is gekomen tot een compromis waarbij de schoolbesturen 50% van de kosten voor de noodlokalen dragen. Omdat de vertraging in de nieuwe huisvesting niet te verwijten is aan de schoolbesturen, zullen ten aanzien van de verlenging van de noodlokalen nieuwe afspraken gemaakt moeten worden met de schoolbesturen.
Vervanging bomen Grote Markt en Bleek
De bomen op de Grote Markt en De Bleek vertonen, ondanks meerdere pogingen tot groeiplaatsverbetering, aftakelingsverschijnselen. Het aftakelingsproces is onomkeerbaar en maakt het noodzakelijk de bomen te vervangen. Bij de inrichting van groeiplaatsen voor de nieuwe bomen wordt uitgegaan van een minimale levensverwachting van 30 jaar. De groeiplaatsen moeten geschikt zijn voor de hoge eisen die aan dit intensief gebruikte gebied worden gesteld (bijv. draagvermogen). Gezonde bomen dragen bij aan de uitstraling van het kernwinkelgebied en vervullen een belangrijke functie op het gebied van klimaatadaptatie, met name in de aanpak van hittestress. Dit sluit aan bij de ambities uit het beheerplan groen & reiniging en op het gebied van klimaatadaptatie.
Vervanging speeltoestellen
Het vervangen van speeltoestellen volgens het onderhouds- en vervangingsschema zoals opgenomen in het in 2017 vastgestelde speelruimteplan. Vanuit het nieuwe speelruimteplan wordt gekeken naar op te heffen locaties, nieuwe locaties en verbetering van valondergronden. Daaruit is het benodigd jaarlijks budget berekend. De vervangingen zijn onuitstelbaar en onontkoombaar.
Aanplant boom rotonde Paterskerk
In 2020 is een nieuw beheerplan groen & reiniging vastgesteld door het college van B&W. Een van de speerpunten uit dit plan is de aanpak van sterk stenige omgevingen door de aanplant van bomen. De vele positieve eigenschappen van bomen dragen bij aan een plezierig leefklimaat. In sterk stenige omgevingen zorgen bomen onder andere voor verkoeling, filteren de lucht en produceren zuurstof. Daarnaast zorgen bomen voor een opwaardering van een sobere, stenige omgeving. De rotonde Paterskerk is, vanwege zijn stenige karakter, een locatie die hiervoor in aanmerking komt. Het aanplanten van een (grotere maat) boom op het middeneiland van de rotonde zal het sterk stenige karakter van de omgeving verminderen en de aanblik van een belangrijke entree van Venray verbeteren.
Grondbedrijf
In de gemeentelijke grondexploitaties voor woningbouw wordt voor de jaren 2021-2026 rekening gehouden met een gemiddelde verkoop van 14 kavels per jaar.
Upgrade Stationsomgeving
Inmiddels is het definitief ontwerp (DO) voor het opwaarderen van de stationsomgeving voorgelegd aan de politiek, dorpsraden, omwonenden, NS, ProRail enz. De opmerkingen zijn opgehaald worden zo veel mogelijk verwerkt in het DO zodat we dit ook definitief kunnen maken. Vanuit de provincie is een bestuurlijke toezegging gedaan voor een bijdrage van ca. € 2.175.000. Op basis van het DO wordt een kostenraming gemaakt en kan de dekking definitief worden gemaakt. De eerste werkzaamheden voor het bestek zijn inmiddels opgestart. Op basis van de kostenraming van het VO blijken nog een tekort van € 640.000, welke nodig is om het project volgens planning in 2022/2023 uit te voeren.
Gladheidsbestrijding
In de huidige situatie is er structureel een tekort van gemiddeld € 105.000 per jaar voor de gladheidsbestrijding. In jaren met veel sneeuw en ijzel kan dit zelfs nog meer zijn, maar dit is gemiddeld bedrag. Door het honoreren van deze MUIP wordt dit structurele tekort opgelost, waardoor een reëel beeld ontstaat van de kosten en dit niet telkens via de beraps en/of jaarrekening moet worden aangepast. Daarnaast is het team bezig met een nieuw beleidsplan gladheidsbestrijding. In dat plan wordt de wijze van uitvoering en organisatie opnieuw tegen het licht gehouden. Daarbij wordt gedacht aan een nieuwe locatie, een efficiëntere wijze van het rijden van de routes en het sneller laden van de strooiers. Op basis van de eerste ramingen wordt ingeschat dat kwaliteitswinst behaald kan worden met dezelfde (financiële) middelen. Dit beleidsplan gladheidsbestrijding wordt in 2021 verder uitgewerkt en aan de gemeenteraad voorgelegd.
Meelift budget
Het meeliftbudget wordt gebruikt om bij infrastructurele werken integraal de aanpalende beleidsvelden mee te kunnen nemen. Hierbij moet gedacht worden aan aanpassingen voor minder-validen of het plaatsen van straatmeubilair. Deze beleidsvelden hebben geen eigen investeringsbudgetten, maar "liften mee" bij reconstructies op het gebied van wegen en verkeer. Op deze manier wordt efficiency voordeel behaald doordat niet voor ieder project apart budget aangevraagd moet worden en ook doordat deze (relatief) kleine investeringen profiteren van het grotere volume in de aanbestedingen. Verder is er voor gekozen om geen apart structureel budget op te nemen voor verkeersplannen uit dorps- en wijkraden.
Mobiliteit en infrastructuur (Via Venray)
De Via Venray is een groot project om samen met de Provincie Limburg de (economische) bereikbaarheid van Venray te verbeteren. De Provincie investeert in de N270, de gemeente in het lokale wegennet waaronder o.a. de Oostverbinding en Leunseweg. Om werk met werk te maken zijn aanvullende werkzaamheden aan de orde. Deze zijn noodzakelijk vanwege het krijgen van goede aansluitingen op bestaande situaties, dan wel om te voorkómen dat op de betreffende wegen meerdere jaren gewerkt moet worden. In verband met nieuwe eisen op gebied van infra (constructieopbouw, hogere normen hemelwaterinfiltratie, etc.) en bijstellen planning/uitvoeren onderzoeken i.v.m. de stikstofproblematiek is een aanvulling noodzakelijk om aan afspraken met provincie te voldoen en het project uit te kunnen voeren.
Programmabureau Trendsportal
Regio Deal Noord-Limburg
De provincie Limburg en de regio Noord-Limburg hebben een bedrag 17,5 miljoen euro toegekend gekregen van het Rijk om de brede welvaart in Noord-Limburg te versterken. Alles met als doel om een bijdrage te leveren aan een gezond, ondernemend en veilig Noord-Limburg. Een van de disciplines binnen de Regio Deal is Mobiliteit en Logistiek. Voor de Regio Deal zijn er 12 projecten aangedragen voor de 1ste projectenveloppe van Mobiliteit en Logistiek. De volgende stap is om uitvoering te geven aan deze projecten. Daarom zijn wij op dit moment bezig met het oprichten van het programmabureau Trendsportal.
Het programmabureau Trendsportal
Bij de uitvoering van de 12 projecten voor de Regio Deal, is een goede coördinatie en uitvoering van de projecten van belang. Het gaat namelijk om uitvoering van projecten over de gemeentegrenzen heen. Samenwerking tussen de gemeenten is hierbij essentieel. Om de visie van Trendsportal te vertalen naar de uitvoering van projecten, is het idee van het programmabureau Trendsportal ontstaan.
Mobiliteit & Infrastructuur
Derde Ring Venray en Netwerkennota - Uitvoering diverse projecten.
Regiodeal en Investeringsagenda
Om uitvoering te geven aan de regiovisie/investeringsagenda/regiodeal is reeds een 1e tranche regiodeal en 1e envelop investeringsagenda vastgesteld met projecten die in regionaal verband zijn vastgesteld door het burgemeestersoverleg na advies van de regionale regiegroep en besluitvorming in de lokale college's. Regiogemeenten beslissen zelf of ze meedoen met een project. De projecten die passen binnen de regionale investeringsagenda of de regiodeal worden gecofinancierd door de provincie of provincie en rijk. We starten nu met het inventariseren van projecten voor de 2e en laatste tranche regiodeal en de 2e envelop investeringsagenda. Het is op dit moment niet scherp vast te stellen hoeveel ruimte we hiervoor nodig hebben in de meerjarenbegroting. Dit is namelijk afhankelijk van een tweetal zaken:
1. Hoeveel van de reeds door ons geplande en begrootte lokale projecten kunnen we aansluiten op regionale doelen en projecten en daarmee in aanmerking laten komen als aandeel in de co-financiering?
2. Aan welke projecten gaan wij en andere gemeenten straks daadwerkelijk meedoen?
Om deze reden nemen we hier een stelpost op.
Vervanging BOA auto
De huidige Renault Kangoo (VP-232-B) is van 26 mei 2015 en aan vervanging toe. Bij de aanschaf destijds is geen vervangingsbudget gereserveerd. Door de aard van de werkzaamheden dient het voertuig vervangen te worden door een vier wiel aangedreven duurzaam voertuig om ook de moeilijk bereikbare plaatsen te bezoeken. Dit was met het huidige voertuig niet altijd het geval.
Contractmanagement
De inkoop en aanbesteding van diensten, werken en leveringen, het aangaan van overeenkomsten voor inhuur van medewerkers en externe adviezen, e.d. leidt tot een fors aantal contracten. De financiële middelen die hiermee gemoeid zijn, moeten zo doelmatig mogelijk worden besteed. Naast de doelmatigheidsaspecten zijn ook de eisen rondom rechtmatigheid en zicht op risico's e.d. van belang.
Afspraken moeten goed vastgelegd en gemonitord worden zodat de naleving van contracten en de looptijden goed bewaakt kunnen worden. Het gedegen opzetten en inrichten van contractbeheer en het (in de toekomst) borgen van contractmanagement is hiervoor onmisbaar.
De gemeente Venray onderkent het belang van contractbeheer en – management, maar met de huidige organisatie (niet uniform) en tools (deze verschillen per afdeling) hebben we het nog niet op orde.
Gezamenlijk met Horst aan de Maas wordt het proces opnieuw ontworpen en ingericht en schaffen wij een systeem aan.
Digitalisering Bouwdossiers en online presentatie
In het verleden hebben we al diverse archieven gedigitaliseerd. De bouwdossiers van de gemeente Venray uit de periode 1942-2018 zijn alleen in analoge vorm beschikbaar. De bouwdossiers worden nog regelmatig gebruikt echter verslechteren ze van kwaliteit door ouderdom en het feit dat ze nog regelmatig gelicht worden. De mogelijkheid bestaat om ze te restaureren maar dat brengt hoge kosten met zich mee. Daarom wordt voorgesteld om de dossiers te digitaliseren en om ze in de toekomst te houden en digitaal beschikbaar te houden.
Personele vraagstukken
In het afgelopen jaar is de druk op het ambtelijke apparaat toegenomen als gevolg van diverse factoren. Het werken op afstand door de Corona-crisis, moeilijk vervulbare vacatures door krapte op de arbeidsmarkt, toename van werkzaamheden in alle domeinen en de hoge ambities van het college t.a.v. inhoud heeft impact op de bedrijfsvoering van de organisatie. De verwachting is dat die druk niet af zal nemen, waardoor er structurele en incidentele investeringen in personele capaciteit nodig zijn om de dienstverlening en de bedrijfsvoering op peil te houden.
Daarnaast bestaat voor de korte termijn de noodzaak om de continuïteit van de concernsturing te borgen. Aangezien de helft van het CMT in de komende 2 jaren wordt vervangen wegens natuurlijk verloop is het wenselijk om maatregelen te nemen om deze overgang soepel mogelijk te laten verlopen.
Structurele formatieve versterking realiseren met efficiency
Om de personele vraagstukken het hoofd te bieden is het wenselijk 12 fte capaciteitsuitbreiding te realiseren voor inhoudelijke en ondersteunde (juridische) taken bij MO, RO en OOV en daarnaast in de bedrijfsvoering.
Voorgesteld wordt om deze niet in zijn geheel te vertalen naar een structurele uitbreiding van de formatie met 12 fte, maar 3 fte structureel (€ 250.000) en 9 fte incidenteel (€ 750.000). Daarvoor zijn 3 redenen:
- Vanwege de onzekerheid in de beschikbare middelen in de meerjarenbegroting wordt voorzichtigheid betracht. Dit dwingt ons tot extra terughoudendheid ten aanzien van formatie uitbreidingen. Die zijn immers in de toekomst niet zomaar terug te brengen indien dat noodzakelijk zou worden.
- Een deel van de vraagstukken zijn slechts tijdelijk van aard en vragen dus om tijdelijke oplossingen.
- Daarnaast vinden er binnen de bedrijfsvoering diverse automatiseringsprojecten en procesverbeteringen plaats die in de komende jaren leiden tot een gedeeltelijk terugverdieneffect in de vorm van een reductie van (handmatige) taken.
Om deze laatste besparingen op de capaciteit te realiseren is naar verwachting in de jaren 2022 – 2024 een ontwikkel (investerings) budget nodig van 150k per jaar.
Realiseren continuïteit Concernsturing
Om de bezetting van het CMT tijdig te borgen voor de toekomst én de noodzakelijke overdracht van kennis en ervaring goed te regelen is het daarom nodig om in de loop van 2021/2022 3 nieuwe leden voor het concern management aan te trekken en te starten met inwerken in 2022. Hiervoor is een frictie budget nodig van 200k in 2022. Omdat de verwachting is dat er ook nieuw talent zal doorstromen vanuit de afdelingen ontstaat er naar verwachting ook de noodzaak voor een frictie budget in 2023 van ca 150k. Hiermee kan de continuïteit van de integrale concern besturing worden geborgd.
Financieel Pakket
Het financiële systeem van gemeente Venray is sterk verouderd en wordt niet meer doorontwikkeld door de leverancier. Ook de gemeente Horst aan de Maas ervaart problemen met hun systeem en wil graag overstappen naar een nieuw pakket. Gezien de (gezamenlijke) inrichting van Lias (systeem voor de P&C-cyclus) en het optimale gebruik van een verplichtingenadministratie is het noodzakelijk het financiële systeem gezamenlijk en gelijktijdig met Horst aan de Maas te vernieuwen. Op dit moment zijn er al lopende kosten voor het huidige pakket. Waardoor er niet een grote stijging verwacht wordt in de regulieren kosten. De kosten zullen naar verwachting voornamelijk zitten in de implementatie kosten. Die door de samenwerking met Horst gedeeld kunnen worden.