Wat gaan we daarvoor doen?
In de onderstaande tabel zijn alle actiepunten voor de komende jaren, zoals die voortvloeien uit de bovenstaande activiteiten, opgenomen. Elke activiteit is nader toegelicht en is aangegeven in welk jaar dit wordt opgepakt.
Opdracht | Gereed in | Rapportage |
---|---|---|
Dialoog aangaan met de raad over de gevolgen van regionale samenwerking en zelfsturing voor haar eigen positie | Continu | Onze visie op regionale samenwerking is vastgelegd in 'Vizier op samenwerking'. Daarnaast wordt er verder gewerkt aan het verbeteren van de grip op samenwerking. Op basis van het lopende Rekenkameronderzoek naar samenwerkingsverbanden en een stageonderzoek dat in opdracht van de griffies van de 8 gemeenten in Limburg Noord wordt gedaan om het hele Grip op samenwerking verhaal (met adoptiegemeenten, adoptiehouders e.d.) tegen het licht te houden en ook bij raadsleden op te halen waar mogelijkheden tot verbetering en vereenvoudiging zitten, zullen naar verwachting concrete vervolgstappen in 2022 gezet worden. |
Dialoog aangaan in de regio over versterking van de regionale bestuurskracht | Continu | De in juli 2020 met het Rijk en Provincie Limburg gesloten Regiodeal en de al in 2019 met de provincie Limburg overeengekomen investeringsagenda hebben we in een eerste tranche/envelop uitgewerkt de uitvoering daarvan loopt in 2021/2022 en deels ook in 2023. In 2021 werken we aan de inventarisatie van projecten voor de tweede tranche Regiodeal en tweede envelop investeringsagenda. De uitvoering van deze tweede tranche en envelop zal worden opgepakt in 2022 en 2023. De regionale gemeenteraden zullen hier op de geëigende momenten steeds bij worden betrokken, via interactieve bijeenkomsten, raadsinformatiebrieven en besluitvorming over de financiële inbreng van de gemeente. Op deze wijze wordt krachtig invulling gegeven aan de versterking van de regionale bestuurskracht. |
Implementeren Omgevingswet 2020/2021 | 2030 | In het voorjaar 2021 is bekend geworden dat de implementatie van de Omgevingswet wederom is uitgesteld, nu tot 1 juli 2022. De belangrijkste redenen hiervoor zijn dat het (landelijke) Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) nog onvoldoende stabiel is, softwareleveranciers (marktpartijen) onvoldoende tijdig kunnen leveren en de complexiteit te groot is. Dit heeft tot gevolg dat in 2022 meer tijd beschikbaar is om aan te sluiten op het DSO en tot goede afstemming met ketenpartners te komen. En vooral ook om te oefenen met de nieuwe systemen om op die manier zowel qua proces ervaring op te doen, als ook kinderziektes uit systemen te kunnen halen. Tevens biedt dit de gelegenheid om in 2022 raad, college en medewerkers nog meer voor te bereiden op deze veranderingen. Doordat de invoeringsdatum over de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022 ligt, wordt extra inzet gezet op het vastleggen van onze strategie en uitgangspunten in een door de raad vast te stellen 'koersdocument implementatie Omgevingswet gemeente Venray'. In de paragraaf H. investeringen en majeure projecten is nadere (detail)informatie opgenomen. |