3. Risico's
De risico’s uit de jaarrekening 2021 zijn het uitgangspunt van de rapportage. Nieuwe (strategische) risico’s zijn toegevoegd, relevante wijzigingen in bestaande risico’s worden toegelicht. In de risicomatrix zijn de risico’s geplaatst in het perspectief van kans en gevolg. In de risicotoelichting wordt het risico nader omschreven en de (voortgang van) beheersmaatregelen beschreven.
Begin 2020 werden we geconfronteerd met COVID-19 en de risico’s die dit voor gemeenten met zich meebrengt. Regelmatig werden impact-analyses opgesteld om de gevolgen en risico’s te monitoren. Ook in 2022 zullen de gevolgen van COVID-19 nog zichtbaar zijn en wordt de raad, daar waar nodig, geïnformeerd over de stand van zaken.
Risicomatrix
Risicotoelichting
In navolgend overzicht:
-Kolomnr. verwijst naar het nummer in de risicomatrix.
-Kolom potentiële risicogebeurtenis: de gebeurtenis voorafgegaan door het nummer van het deelprogramma waarop deze betrekking heeft. Enkele risico's hebben betrekking op meerdere deelprogramma's, die zijn algemeen genoemd.
-Kolom (status) beheermaatregelen: per risico zijn beheermaatregelen beschreven. De voortgang/status is 'cursief' gedrukt.
Nr. | Potentiële risicogebeurtenis | (Status) beheersmaatregelen | |||
1 | 1. Breed Sociaal Domein | Er is een uitvoeringsprogramma sociaal domein vastgesteld met diverse deelopdrachten die gekoppeld zijn aan de bouwstenen uit de Kadernota SD (zie hieronder) | |||
Bouwsteen Omgeving | Inzet van gebiedsgericht werken (aansluiting zoeken bij de specifieke behoefte van een wijk of dorp).
| ||||
Bouwsteen Vangnet Openeinderegelingen: Toename van het aantal maatwerkvoorzieningen als gevolg van veranderende omstandigheden (economische, demografische, wetgeving, rijksbeleid) | Versterken van de omgeving.
| ||||
---|---|---|---|---|---|
Bouwsteen Gedrag en Houding | Opstellen ontwikkelplan voor medewerkers gericht op het gesprek met de inwoner, de integraliteit en het aansluiten bij de omgeving.
| ||||
Bouwsteen Communicatie | Opstellen communicatiestrategie en instrumenten.
| ||||
Bouwsteen Financiën | Monitoren uitgaven SD-breed versus begroting, waarbij de indeling “vangnet” en “omgeving” wordt gehanteerd.
| ||||
2 | 2.1 Grondbedrijf |
| |||
3 | 4.2 Privacy en Informatiebeveiliging |
De basis is op orde. Het voldoen aan de AVG is een continu proces. Privacy maakt standaard onderdeel uit van projecttoetsing. Door maatregelen te treffen worden de risico’s geminimaliseerd.
Met de komst van de BIO (Baseline Informatie-beveiliging Overheid) in 2020 borgen we de verantwoordelijkheid voor P&IB bij de proceseigenaren;
Alle medewerkers hebben de security-awarenesstraining gevolgd.
Bevindingen worden gebruikt voor aanpassing van bestaande maatregelen en meegenomen in de prioritering van nieuwe maatregelen. | |||
4 | Alg. Garantstelling Het garantieplafond voor 2022 is € 650.000. Meest risicovolle garantstelling:
| Garantstellingsbeleid actualiseren. - risico's explicieter opnemen Glasweb:
Deze informatie geeft geen aanleiding om aanvullende maatregelen te nemen.
4 maandelijkse voortgangsrapportage (majeure projecten).
| |||
5 | Alg. Samenwerken/Verbonden Partijen Meest risicovolle Verbonden Partijen in financieel perspectief: Noord Limburg West (NLW): | - Beleid op samenwerking en verbonden partijen opstellen (incl. timing en niveau van informatievoorziening) - Per bestaande VP doelen en risico's inventariseren en maatregelen treffen. Veiligheidsregio: NLW: Het transitieplan is afgerond. | |||
6 | Alg. Bestuurders: pensioen/wachtgeld/ nabestaande pensioen en arbeids-ongeschiktheid Door dalende marktrente en actualisatie sterftetabel (nu 2005-2010) moeten extra stortingen in de pensioenvoorziening worden gedaan om deze op niveau te houden. Bestuurders stappen voortijdig op en maken aanspraak op wachtgeld Bestuurders komen te overlijden of raken arbeidsongeschikt | Onderbrengen bij pensioenfonds Aanbieden outplacementtraject om wachtgeldperiode te bekorten. Risico’s verzekeren | |||
7 | Alg. Rijksinkomsten: algemene uitkering De afhankelijkheid van de rijksbijdrage is per definitie een risicofactor. M.i.v. 2023 zal een herijking van het Gemeentefonds plaatsvinden. | Bijhouden van ontwikkelingen in het Gemeentefonds. Op basis van de voorlopige cijfers zijn de financiële effecten voor Venray vanaf 2023 marginaal. Voor 2022 krijgen we compensatie. Voor 2023 is het nog afwachten welke besluiten het nieuwe kabinet gaat nemen. | |||
8 | Alg. Impact COVID-19 De uitbraak van COVID-19 heeft vanaf maart 2020 tot hogere kosten op de diverse beleidsterreinen geleid. De effecten voor 2022 e.v. jaren beperken zich, zoals we nu kunnen overzien tot het sociaal domein. | Bijhouden en monitoren gevolgen en effecten van COVID-19 |
Risico-ontwikkeling
In het risicobeleid is aangegeven dat niet alle risico’s een financieel gevolg hoeven te hebben. Risico’s kunnen ook imagoschade en negatieve effecten hebben op het realiseren van (maatschappelijke) doelstellingen.
De financieel gecalculeerde risico’s hebben zich als volgt ontwikkeld:
Stand ultimo | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | |||||
Algemeen | 5.982 | 6.189 | 5.413 | 5.764 | 5.657 |
Grondbedrijf | 995 | 1.013 | 1.025 | 1.045 | 1.050 |
Totaal | 6.977 | 7.202 | 6.438 | 6.809 | 6.707 |
Ten opzichte van de begroting 2021 zijn de risico’s voor de gehele planperiode afgenomen. Dit wordt veroorzaakt door de (dalende) impact van COVID-19 en lagere risico’s voor het grondbedrijf.
Algemene dienst
Stand ultimo | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | |||||
Sociaal domein | 4.082 | 3.607 | 3.292 | 3.292 | 3.292 |
Garanties | 675 | 630 | 587 | 547 | 507 |
Verbonden partijen | 544 | 544 | 544 | 544 | 544 |
Pensioen/arbeidsongeschiktheid bestuurders | 475 | 475 | 475 | 475 | 475 |
Herijking gemeentefonds | pm | pm | pm | pm | pm |
Impact COVID-19 | 2.220 | 1.517 | 1.053 | 890 | 787 |
Diversen | 338 | 338 | 338 | 338 | 338 |
Totaal algemene risico's | 8.335 | 7.112 | 6.289 | 6.086 | 5.943 |
Correcties cf risicobeleid: | |||||
Risico's doen zich niet in 1 jaar voor | -2.084 | -1.778 | -1.572 | -1.521 | -1.486 |
Niet geïdentificeerde risico's | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 |
Opvangen risico's in exploitatie | -1.469 | -344 | -504 | 0 | 0 |
Totaal algemene risico's na correctie | 5.982 | 6.189 | 5.413 | 5.764 | 5.657 |
De impact van COVID-19 voor het sociaal domein, zal naar verwachting nog doorwerken in 2022 en volgende jaren. Hoewel de risico’s voor het sociaal domein in de afgelopen jaren zijn toegenomen, krijgen we steeds beter inzicht en grip op indicatiestellingen en dus het realiteitsgehalte van de budgetten. Daarnaast zijn we beter in staat om adequate maatregelen te treffen bij dreigende overschrijdingen.
Vanaf 2024 worden de risico’s minder opgevangen door exploitatie-overschotten omdat voor de periode 2021-2025 wordt uitgegaan van sluitende begrotingen.
Grondbedrijf
Stand ultimo | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | |||||
Projectspecifieke risico's/ramingsonzekerheden | 748 | 762 | 771 | 786 | 790 |
Marktrisico | 247 | 251 | 254 | 259 | 260 |
Risico ontwikkelbedrijf Greenport | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal risico's | 995 | 1.013 | 1.025 | 1.045 | 1.050 |
Het risico voor het grondbedrijf bestaat uit een cumulatie van de risico's per project. In de bovenstaande tabel is zichtbaar dat in de jaren 2021 t/m 2025 het risico minimaal (met € 55.000) stijgt. Voor de berekening van de benodigde reserve van het ontwikkelbedrijf Greenport is uitgegaan van de risicoanalyse van het Ontwikkelbedrijf zelf tegen 5,4% (aandeel gemeente). De reserve heeft de nu gewenste stand bereikt en derhalve geen dotatie meer in de latere jaren.