Paragrafen

Paragraaf E. Bedrijfsvoering

2. Beleid en strategie

We realiseren ons dat de rol van de gemeente verandert. We zijn niet meer op alle terreinen bepalend en stimuleren zelfsturingsinitiatieven en nemen daarbij hooguit een faciliterende rol op ons. We blijven investeren in het betrekken van inwoners en vooral ook jongeren bij beleid en politiek. Bij belangrijke onderwerpen maken we de dialoog mogelijk en we nemen een positieve grondhouding aan t.a.v. initiatieven. De afgelopen jaar hebben we ervaren dat de Coronacrisis een goed oefening is geweest in het meedenken met partners vanuit een positieve grondhouding, denk hierbij aan bv. de herinrichting van het centrum samen met de ondernemers.

Speerpunten 2022

Toekomstvisie 'Venray 2030, een belofte voor de toekomst'.

De herijkte strategische visie is medio 2019 opgeleverd in de vorm van een toekomstvisie 'Venray 2030, een belofte voor de toekomst'. De uitwerking krijgt vorm door in gesprek te gaan met partners over een aantal gemeenschappelijke maatschappelijke opgaven. Daarnaast start in 2021 de voorbereiding van de Dag van de toekomst.

Informatiebeleidsplan (IBP) 2019-2022.

Het nieuwe IBP werd medio 2019 geactualiseerd. Een aantal programma's is in lijn met nieuwe ontwikkelingen (waaronder de samenwerking met Horst aan de Maas) en inzichten (waaronder de snelheid waarmee onze organisatie zich kan ontwikkelen) zijn bijgesteld. De uitvoering van het IBP zal ook in 2022 nog plaatsvinden.

Regionale samenwerking op het gebied van bedrijfsvoering
De programmatische samenwerking op het gebied van bedrijfsvoering met Horst aan de Maas wordt verder vorm gegeven op basis van de vastgestelde uitvoeringsplannen /projectplannen per vakdomein (HRM, IV, F/P&C en KCC/BZ).
Binnen Informatie Veiligheid (IV) wordt ingezet op een gezamenlijke architectuur, portfoliomanagement, gegevensmanagement, BI en Informatiebeheer en daarnaast op een gezamenlijk beheer en servicedesk. Bij HRM ligt de focus op het verder samen doorontwikkelen van Youforce, samen vormgeven HR control en afstemmen/harmoniseren van HR beleid. Binnen F/P&C wordt ingezet op een gezamenlijk financieel beheer en één financieel systeem. Daarnaast wordt het WOZ proces geharmoniseerd. Bij KCC ligt de focus op het harmoniseren van de visie op dienstverlening, klantcontactstrategie, klantcontactprocessen en sturing.

In het 3e kwartaal wordt een evaluatie opgeleverd die betrekking heeft op de bereikte resultaten, de impact op personeel en organisatie, de werking van de samenwerkingsvorm en opbrengsten respectievelijk kosten.

Transformatie naar vraaggericht werken (waaronder zelfsturing).

In het najaar van 2021 organiseren we een conferentie voor dorps- en wijkraden, initiatiefnemers, college en raad waarbij we met elkaar in gesprek gaan over ieders rol en de mate van participatie bij vraagstukken en initiatieven vanuit de samenleving. Belangrijk aandachtspunt is ook hoe gemeente en bewoners/partners met elkaar communiceren.  

Realiseren klantgerichte dienstverlening.

Binnen het team Burgerzaken zijn we gestart met processpecialisatie om te voldoen aan de meer complexere klantvraag en meer maatwerk te kunnen bieden. Hierbij ontwikkelen medewerkers eigenaarschap, beheersen en onderhouden de processen en halen een specialistisch kennisniveau. Om zo bij te dragen aan de organisatiedoelen. Inmiddels halen we goede resultaten in de zelfevaluaties/audits. We moeten dit nu vasthouden en monitoren. Daarnaast ligt de focus op een toegankelijke en klantgerichte (online) dienstverlening en de effecten van maatregelen op alle aangeboden klantcontactkanalen. Centraal staat: de samenwerking met Horst aan de Maas op gebied van callcenter en burgerzaken, de doorontwikkeling van het Klant Contact Centrum (KCC) en vernieuwing van de telefooncentrale, de projecten voor de doorontwikkeling van de online dienstverlening (toptakenwebsite, webcare, pilot live chat en toegankelijkheid online) en het verder vorm geven van het Burgerzaken-team van de toekomst. In de kern zijn we op weg om te kantelen naar een proces- en klantgeoriënteerde dienstverlening.

Sturing en beheersing (concern)

Vanuit het Koersdocument "Anders in Control" is er continue aandacht voor meer grip/control op de verschillende processen. Naast Risicomanagement en Resultaatmanagement is een adequate informatievoorziening van belang om per beleidsveld de optimale resultaten te bereiken en de juiste sturing te kunnen geven. Vanuit de programma's van het Informatiebeleidsplan wordt de informatievoorziening ondersteund, waarmee in 2022 verder uitvoering gegeven wordt aan de sturing/beheersing van onze dagelijkse processen.

Rechtmatigheidsverantwoording

Met ingang van 2022 zal het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) worden gewijzigd. Vanaf dit begrotingsjaar is niet langer de accountant verantwoordelijk voor de toets op de rechtmatigheid, maar is het college zelf verantwoordelijk voor het afgeven van een rechtmatigheidsverklaring en –verantwoording bij de jaarrekening. De verklaring wordt aangevuld met de bevindingen die gedurende het boekjaar, bij de (verbijzonderde) interne controles zijn geconstateerd. Het implementatietraject van deze wijziging werd in 2020 opgepakt. De meest financieel relevante processen worden verbeterd door controlemomenten en -maatregelen vast te leggen. De organisatie wordt meegenomen in de achtergronden en de verschillende rollen in de processen worden doorleefd om het draagvlak en de bewustwording te vergroten.

Deze pagina is gebouwd op 11/09/2021 14:39:41 met de export van 11/09/2021 13:25:15