Paragrafen

Paragraaf E. Bedrijfsvoering

6. Processen en informatie

Informatie
Betrouwbare informatie en bijbehorende informatievoorziening geven betere mogelijkheden om complexe maatschappelijke uitdagingen fundamenteel anders aan te pakken. We moeten op elk besturingsniveau kunnen beschikken over de juiste informatie om verantwoording af te leggen, om afgewogen beslissingen te kunnen nemen gericht op het realiseren van onze bedrijfsdoelstellingen en om bedrijfsprocessen te beheersen. Hiervoor moet de Informatiestrategie blijven aansluiten op de strategie van de gemeente Venray.
In lijn met deze ontwikkelingen volgt het Informatiebeleidsplan 2019 – 2022 een drietal sporen:
1. Blijvend onze basis op orde (vanaf 2019)
Het op orde brengen en effectief inzetten van onze systemen, processen en informatievoorziening op een zodanige manier dat we blijvend invulling kunnen geven aan de gewenste ondersteuning en ontwikkeling van onze organisatie. Dit kan alleen als organisatie en IV met elkaar op de juiste manier verbonden zijn. Dit, tezamen met een verdere doorontwikkeling op Business Intelligence als brug naar Spoor 3, zijn speerpunten voor 2021, 2022 en verder.
2. Doorontwikkeling organisatie (vanaf 2020)
In spoor 2 wordt vastgelegd welke ontwikkeling er van de organisatie en haar medewerkers nodig is om digitaal vaardig en bewust te zijn, toegerust op de verandering in de maatschappij. Kortom vaardigheden van de 21e eeuw. Hierbij wordt aansluiting gezocht bij actuele vraagstukken zodat het geleerde direct in de praktijk kan worden toegepast. In 2021 is gestart binnen gebiedsgericht werken en het sociaal domein.
3. Datagestuurd werken (vanaf 2020)
De juiste informatie op het juiste moment voor de juiste mensen in de juiste samenhang. Slim(mer) omgaan met data leidt tot effectiever beleid (maatwerk) en daarmee tot betere resultaten voor onze samenleving. Op basis van de in 2020 uitgevoerde datavolwassenheidsscan zal verdere invulling worden gegeven aan de ambities van de organisatie. Dit in het verlengde van de doorontwikkeling van onze Business Intelligence (uit Spoor 1) en de doorontwikkeling van onze digitale medewerker (spoor 2)
Processen  
In het streven naar een procesgerichte organisatie staan procesverbeteringen centraal. Hiermee werken we systematisch aan zowel verbetering van prestaties naar klanten, als verbetering van efficiency (tegengaan van verspilling). De opdracht Processen en Informatie zorgt ervoor dat de documentenstroom van binnenkomst tot archivering eenduidig wordt vastgelegd.
In 2021 en 2022 zal naast het vergroten van de bewustwording en kennis over digitaal werken ook een verdere uitrol plaatsvinden.

Deze pagina is gebouwd op 11/09/2021 14:39:41 met de export van 11/09/2021 13:25:15